Stravování při atopickém ekzému – co dělat v začátcích

Jednou jsem si do poznámek napsala: „Myslela jsem, že můžu jíst houby. Houby. Houby se nesmí podávat do tří let dítěte, takže je nesmí jíst ani kojící matka.“ Přesto žampiony jím…

Byla jsem ze všech těch informací na internetu pořádně naštvaná. V této době jakéhosi „kultu neomezování se“ se na nastávající maminku valí informace, že může všechno jíst, může všechno dělat, že se zkrátka nemusí v ničem omezovat.

ŽIJEME V KULTU NEOMEZOVÁNÍ SE.


Není to tak jednoduché a naše babičky nebo starší tetičky to vždy velmi dobře věděly. No a po důkladném pátrání se to tedy dozvíme i na tom internetu, akorát již někdy může být pozdě.

Pikantní a kořeněné jídla, potraviny s vysokým alergenním potenciálem, sladkosti, uzeniny, konzervanty, některé bylinky i běžné druhy zeleniny… Takový je minimální výčet potravin, kterým by se těhotná žena měla vyhnout anebo jejich příjem omezit.

Výzkumy naznačují, že nadměrné požívání cukru v době těhotenství může způsobit atopii u dítěte. Toto zjištění nemá působit jako nenapravitelná chyba maminky a důvod k sebeobviňování. Nadále existuje množství jiných věcí, které souvisí se spuštěním atopického ekzému.

Je však zřejmé, že zdravé stravování je základním kamenem zdraví matky a tudíž i jejích potomků. Ženy by na to měly myslet již při plánování rodičovství. No a v těhotenství o to víc, jestli mají ony samy nebo někdo z rodiny sklony k alergiím či ekzému.

Již před otěhotněním a dál v těhotenství může žena pozitivně ovlivnit stav svého mikrobiomu, který pak předá svému dítěti hned při porodu a bezprostředně po něm. Skvělé a přínosné je pokračovat i v době kojení.

Čím víc je na prospěšné látky bohatá strava matky, tím víc jich prostupuje mateřským mlékem pro dítě. Probiotika a prebiotika jsou součástí mateřského mléka a nově i některých kojeneckých mlék. Pokud nekojíte, můžete probiotika i prebiotika podávat ve formě potravinových doplňků, viz článek „Naše mikrobiomy jsou v karanténě!“.

Kdy jindy začít zdravě jíst, než ne právě v době těhotenství a mateřství, kdy to děláme nejen pro sebe, ale i pro své dítě?

Kdybychom byly i nadále absolutní ignoranti zdravého stravování, propuknutí ekzému u miminka nás většinou donutí minimálně uvažovat o možnosti změny jídelníčku. Tady se však vynořuje vícero nebezpečenství.

Často se potkávám s tím, že kojící maminky ve snaze pomoct dítěti začnou držet eliminační dietu. Není to špatné, naopak je jejich informovanost, že atopický ekzém souvisí se stravováním, chvályhodná a jejich obětavost obdivuhodná. Problém je v tom, že vlastně neví jak na to. Většinou nejí nic. Bojí se, že dítěti ublíží. To chápu, sama jsem si to prožila.

Ted již vím, že bez toho, že bychom měly nějaké vodítko, schéma, kterého se můžeme přidržovat, hůlku, o kterou se můžeme opřít, to brzy může dopadnout tak, že se v tom ztratíme a bude nám hrozit dokonce psychické zhroucení. Nebo i fyzické. Z nedostatku energie.

Dalším extrémem je, že maminky často nevědomě jedí to, co jíst nemají. Co právě naopak může škodit a neustupující ekzém jenom prohlubuje jejich zoufalství.

Proto v tomto článku apeluji na maminky, aby si uvědomily, že potřebují pomoc. A aby ji aktivně hledaly. Byly informované. Razím myšlenku, že jenom když budeme informované, můžeme se správně rozhodnout.

Správně stravovat se člověk nenaučí přes noc. Je zřejmé, že „zázračné pilulky“ nebo pár týdnů diety nesmaže roky nezdravého jídelníčku a ubližování našim užitečným spolubydlícím – mikropotvůrkám v našem těle.

Následující řádky se týkají jak kojících maminek a jejich stravování, tak i maminek, které začínají u svých dětí s příkrmy. Takže všechny mámy malých atopiků, čtěte prosím dál :).


Co vám pomůže v začátcích změny stravování při atopickém ekzému vašeho dítěte?

1. Dlouhodobě zažité směrnice

Výčet zakázaných potravin nahání strach, ale je to dobrý začátek. Pokud jste u kožního lékaře nedostaly plakátek A4, kde jsou mimo jiné uvedené i instrukce jaké potraviny nejíst při atopickém ekzému, níže najdete seznam. Plakátek vznikl díky společnosti Schering-Plough a odborné spolupráci s MUDr. Štěpánkou Čapkovou, která se léta věnuje atopickému ekzému u dětí a napsala o něm i knižní publikaci.

Potraviny, které se doporučují vynechat v jídelníčku malého atopika:

  • z ovoce: citrusové, exotické a bobulovité ovoce,
  • ořechy a semínka,
  • sladkosti, kakao, med,
  • ze zeleniny: rajčata, papriky, celer, ředkev, ředkvičky, křen, luštěniny, česnek, cibule, nakládaná a kysaná zelenina,
  • koření a bylinky,
  • dochucovadla jako kečup, hořčice,
  • mléko a mléčné výrobky (podle snášenlivosti se povolují jogurty a tvrdé sýry),
  • z masa: ryby a mořské plody, vepřové a hovězí maso, uzeniny.

Vašemu dítěti nemusí vadit všechny potraviny z daného seznamu. Dokonce v pozdějším věku možná nebude vadit žádná z potravin. Bohužel hlavně v raném dětství se stává, že se potravinové alergie u atopiků vyskytují v hojném počtu. Eliminační dieta vám pomůže přijít na to, které potraviny škodí a které ne. Jestli máte možnost jít na alergologické testy, tuto výsadu neodmítejte, ani když je dítě ještě maličké. Testy vám můžou pomoct zorientovat se v alergenech. Ideální je zkombinovat je s domácí eliminační dietou.

Pořád jsou tady ale potraviny, kterým byste se měly vyhýbat i nadále a to:

  • sladkosti, obecně jednoduché cukry - nepoužívat vůbec nebo jenom v malé míře,
  • uzeniny, konzervanty, polotovary, potraviny, které dráždí nervovou soustavu (dochucovadla, hlavně s glutamátem sodným),
  • pikantní a kořeněná jídla,
  • ta jídla, která skutečně způsobují zhoršení stavu ekzému – vypozorujete pomocí deníku (můžou to být i potraviny nezmiňované v dietních opatřeních pro atopiky, třeba obyčejné brambory).

2. Tabulky

Pomocnou ruku můžeme najít v podobě tabulky potenciálně alergizujících a nealergizujících potravin od Ing. Věry Zíkové, která se již léta věnuje léčení atopického ekzému pomocí stravy. Tabulka je volně stažitelná na jejím webu. Sama ji mám doteď na lednici.

Je dobré odrazit se od nějakých obecných tabulek podávání příkrmů pro děti bez alergií a ekzémů a ty si kontrolovat s tabulkami pro atopiky. Propojí se vám tím hodně věcí.

3. FB skupiny

Zkušenosti, rady a tipy nejen z oblasti stravování najdete i ve skupinách na Facebooku (např. Atopický ekzém u dětí), kde vám maminky poradí téměř okamžitě. Čistě recepty zase můžete vyhledávat i přidávat v mé online FB kuchařce Vaříme malým atopikům, která vznikla kvůli inspiraci a neustálé dostupnosti sociálních médií v telefonech a může zachránit nejeden oběd :).

Podpora ve skupinách je neuvěřitelná a mnohokrát i užitečná. Nesmíte však zapomínat na to, že jakékoliv rady nenahrazují lékařskou péči a na ještě jeden velmi důležitý aspekt: každý atopik je jiný. Co pomohlo nám, vám pomoct nemusí. Proto by se máma měla zkusit ponořit hlouběji do sebe, najít svůj šestý smysl a naslouchat mu při léčbě dítěte.

4. Knihy a eBooky

Pokud vás téma stravování při atopickém ekzému zajímá, můžete si najít další informace a publikace. Např. jiná lékařka, která úspěšně působí na poli atopického ekzému, MUDr. Judita Hofhanzlová, doporučuje sezónní stravování a stravování lokálními potravinami. Ve své knize Atopický ekzém, alergie, astma sdílí i spoustu receptů.

V nedávné době uzřela světlo světa kniha Atopický ekzém a potravinové alergie očima mámy od mámy malých atopiků, Jany Ligurské. V této knížce najdete nejen silný příběh, konstruktivní rady, ale i chutné recepty.

V dnešní digitální době není problém psát a poskytovat knížky v elektronické podobě. Já sama jsem napsala eBook zdarma „12 rad pro hladký start„, který se ale zabývá problematikou atopického ekzému u miminek obecně. Hlubší rady kolem stravování vám prozatím neposkytnu, protože má plánovaná dubnová účast na certifikovaném kurzu o stravování při potravinových intolerancích byla kvůli koronavirové situaci zrušena.

Velmi ráda však doporučím stránky, kde kromě eBooku s recepty najdete i skvělou podporu a pomoc při otázkách ohledně eliminační diety: www.annamatouskova.cz.

5. Různé jiné metody zdravého stravování

Možná objevíte (nebo oni najdou vás), různé jiné tipy diet, jako např. živá strava, zelené potraviny, paleo dieta, GAPS či SCD. Jako laik nebudu posuzovat jejich funkčnost, každá z nich má něco do sebe. Občas jsou však poněkud nešťastně prezentovány a vedou matku k pocitu viny, že svému dítěti doteď stravou ubližovala. Nenechte se pohltit strachem, to při léčbě atopického ekzému nepotřebujete, spíš naopak, brzdí vás to na cestě za uzdravením.

Chci upozornit na to, že tyto diety samy o sobě neberou v úvahu nesnášenlivost a dráždivost některých potravin při atopickém ekzému. Proto je nutné, abyste u každého typu diety braly ohled na konkrétní a jedinečné požadavky vašeho dítěte.

Vždy existuje možnost nechat si odborně sestavit jídelníček na míru, pokud vás některá metoda stravování zaujala a nemáte s ní bližší zkušenosti. Ptejte se a konzultujte, jistě existují odborníci v dané oblasti, kteří budou k problému vašeho dítěte přistupovat citlivě.


Stravování je velmi složité a větvící se téma.

Navíc různící se názory na potenciálně alergizující potraviny, diety, imunologické okno či dokonce kojení situaci rozhodování kolem stravování nesmírně ztěžují. Všechny způsoby se však shodují v tom, že je potřeba mít zavádění potravin pod kontrolou a vést si potravinový deník.

V deníku pro mámy malých atopiků Můj atopický deníček najdete všechno, co potřebujete k tomu, abyste si efektivně vedly nejenom potravinový deník, ale dokázaly vysledovat i jiné spouštěče ekzému a dostat tím atopický ekzém vašeho dítěte pod kontrolu. To vše s minimální námahou. Knihu Můj atopický deníček můžete objednat na mém webu ZDE anebo v českých knihkupectvích.

Reference:
Bédard A, Northstone K, Henderson AJ, et al. Maternal intake of sugar during pregnancy and childhood respiratory and atopic outcomes. Eur Respir J 2017; 50: 1700073 [https://doi.org/ 10.1183/13993003.00073-2017].
Havličeková Z, Jeseňák M, Jakušová Ľ, Szépeová R, Bánovčin P. Dieta pri liečbe atopického ekzému v detskom veku. Dermatol. prax 2008; 4: 173 – 176.
Hofhanzlová J; Atopický ekzém, alergie, astma. Samonáklad 2015.

Máma malého atopika Mikoláše. Provází maminky dětí s atopickým ekzémem, které se ocitli na stejné nelehké cestě. Předává jim získané informace z oblasti vědy, terapie i vlastní zkušenosti. Chce jim ušetřit čas a energii, kterou pak mohou využít k tomu, aby byly jednoduše V POHODĚ - tím se ekzém značně lepší.

Lujza je autorkou knihy Můj atopický deníček, která pomáhá maminkám efektivně si vést deník o atopii jejich dítěte a dostat tak ekzém pod kontrolu.

Pravidelnou podporu, inspiraci a tipy najdete na FB Fan Page Netopte se v atopii, v pohodlí a soukromí FB skupiny Atopický ekzém - Netopte se v atopii a na Instagramu. Recepty nejen pro malé atopiky můžete mít vždy po ruce v podobě "online FB kuchařky" Vaříme malým atopikům.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.