Atopický ekzém a chlorofyl

A proč vlastně zelené potraviny? Protože chlorofyl!

Nejenom ve spojitosti s atopickým ekzémem, ale v rámci obecných rad ohledně zdravého stravování a životního stylu slýcháme, jak je důležité jíst co nejvíc zelené zeleniny. Ale proč vlastně? Dobře víme, že ovoce a zelenina obsahují spoustu vitamínů a minerálů, ale proč tedy jíst vysloveně ty „zelené“ zástupce?

Odpověď se skrývá hlavně v tom, co tuto zelenou barvu u rostlin způsobuje: v chlorofylu. Že tento fotosyntetický rostlinný pigment je důležitý pro život na Zemi, to víme již od základní školy. Ale že je prospěšný i pro člověka při aplikaci na kůži nebo vnitřním užívání? Ano.

Chlorofyl je důležitý nejenom pro rostliny, ale i pro zdraví člověka.

Pozitivní účinky chlorofylu na lidský organismus byly samozřejmé, dokud jsme ho v potravě měli dostatek. Se zvyšující se konzumací průmyslově zpracovaných potravin příjem kvalitních čerstvých bylin, ovoce a zeleniny klesá.

Naštěstí se dá vrátit ke kořenům snáz, než si myslíme. Nejpohodlnější cesta je nesporně konzumace zelených superpotravin anebo samotného tekutého chlorofylu. Kdo má možnost dostat se k čerstvým bylinám, může vyzkoušet zelené smoothies. Cesta zeleného smoothie je také relativně snadná, a to hlavně pro lidi žijící na venkově. No a v neposlední řadě se můžete vynasnažit mít na stole každý den minimálně jedno jídlo, které zahrnuje zelenou zeleninu, anebo v podobě salátu. Dlouhým vařením se však chlorofyl ničí, proto je dobré konzumovat zeleninu více – méně v čerstvém stavu.

Hlavně u malých atopiků se přísun zelené zeleniny znatelně podepisuje na hojení ekzému a naopak, při vynechání zelené zeleniny má ekzém tendenci se horšit. Tedy i při eliminační dietě je konzumace zelené zeleniny doporučována a žádána.

Potraviny, které jsou obzvláště bohaté na chlorofyl (neznamená to však, že nemůžou způsobovat atopikům problém):

  • špenát
  • petržel
  • zelené zelí
  • chlorela
  • spirulina
  • pšeničná tráva
  • vojtěška
  • pórek
  • brokolice
  • chřest
  • rukola
  • zelené fazole a hrášek
  • zelený čaj matcha

Zajímavosti

Překvapilo mne, kde všude se můžeme s chlorofylem potkat i zcela náhodně:

⇒ V potravinářském průmyslu se používá jako barvivo pod označením E140 – Chlorofyly a chlorofyliny*. Najdeme ho třeba v cukrovinkách, likérech, ale i kečupu nebo olivovém oleji.

⇒ Chlorofyl se četně využívá i ve farmakologickém a kosmetickém průmyslu jako součást ústních vod, pastilek, deodorantů, antiperspirantů, a to kvůli jeho schopnosti neutralizovat zápach. V samostatné formě ve formě tinktur, gelů a sprejů se používá na topickou aplikaci (na kůži) při hojení ran, popálenin, bércových vředů.

Při aktivním vyhledávání chlorofylu narazíme na stránky prodejců zelených superpotravin (mezi které patří chlorela, zelený ječmen, psyllium, mladá pšenice, vojtěška a jiné) nebo přímo tekutého chlorofylu, resp. chlorofylinu*.

*Chlorofyliny jsou ve vodě rozpustné produkty štěpení (deriváty) chlorofylu. Většina výzkumů naznačuje, že chlorofylin má podobné vlastnosti jako chlorofyl.

Na stránkách prodejců, kteří označují chlorofyl i jako zelenou krev, se tudíž dočtete o jeho účincích na lidské zdraví. Pro shrnutí: obsahuje důležité vitamíny a minerály, má detoxikační a antioxidační účinky, snižuje hladinu cholesterolu v krvi, pomáhá při chudokrevnosti, pozitivně působí na metabolismus, rozvrácený mikrobiom a tím i zažívání a imunitu, dýchání, růst tkání, hojení ran, působí jako prevence proti nádorovým onemocněním, dodává tělu energii.

Vědecké články

Možná vás napadá, jestli je to s tím zeleným chlorofylem doopravdy takové růžové. Pravdou je, že v určitých oblastech zůstává působení chlorofylu a chlorofylinu jen velmi málo oficiálně prozkoumané. Někteří odborníci se vyjadřují, že se jedná o „módní záležitost“. Avšak jeho vědecky potvrzené pozitivní působení na různé druhy organismů naznačuje, že chlorofyl může být užitečný i pro člověka.

Chlorofyl prokazatelně vstřebávají i tak malé organismy, jako háďátko obecné (Caenorhabditis elegans). U tohoto červa dokáže chlorofyl zvýšit odolnost vůči oxidativnímu stresu. U modelových organismů (potkany, myši, pstruzi…) příjem chlorofylu (a v některých studiích i chlorofylinu) prokazatelně brání rozvoji rakoviny, nebo dokonce zmenšuje velikost nádorů.

Výzkumy na myších naznačují, že konzumace potravy s obsahem chlorofylu v raném věku může působit jako prevence obezity v pozdějším životě. Je to způsobeno ovlivněním složení střevní mikrobioty, kde jsou příjmem chlorofylu stimulované „dobré“ bakterie.

Publikace studií o hojení ran na kůži u lidí pomocí chlorofylu a jeho derivátů sahají až do roku 1938. Známé jsou jeho pozitivní účinky na aknózní pleť. Ve výzkumech léčení ran a vředů na kůži si vede velmi dobře právě chlorofylin. S chlorofylinem se proto setkáme ve specifických farmaceutických výrobcích (např. Dermochlorophyl gel). Zvláštní vlastností chlorofylu při topické aplikaci je, že čím častěji rány potíráme, tím rychlejší a efektivnější je hojivá odpověď organismu.

Výhody pro atopiky

Z uvedeného vyplývá, že chlorofyl má potenciál i pro nás – mámy malých atopiků, tedy spíš pro naše děti :).

Dle mého názoru nejdůležitější vlastností využitelné při atopickém ekzému je, že pozitivně ovlivňuje složení střevního mikrobiomu (co je mikrobiom a jak je pro malé atopiky důležitý si můžete přečíst v tomto článku »). Je palivem/krmivem pro ty správné mikroorganismy, které pak pečují o rovnováhu ve střevech a v játrech a tím pomáhají hojit kůži, zvyšovat naši obranyschopnost a jak je zmíněno výše, dokonce bojovat proti obezitě.

V současnosti se zkoumá potenciál chlorofylu při aplikaci některých zelených rostlin s jeho vysokým obsahem na kůži poškozenou atopickým ekzémem. Projevy atopické dermatitidy zlepšuje např. zelená řasa Seaweed fulvescens nebo i více známá Chlorella vulgaris. Na evropském trhu se dají najít i kosmetické přípravky s chlorofylinem na ekzematickou pokožku (např. Medelior, HR).

Nežádoucí účinky, dávkování a způsoby konzumace

Nezdá se, že by chlorofyl měl negativní účinky na lidské zdraví. Alespoň určitě není toxický. Může nás však překvapit při nadužívání, a to světloplachostí, citlivostí pokožky na světlo, zažívacími potížemi, zeleným zabarvením moči, stolice či jazyka. Při aplikaci na kůži v ojedinělých případech svěděním nebo pálením.

Podle odborníků z Univerzity v Oregonu je průměrná dávka doplňků chlorofylu mezi 100 a 300 miligramy denně.

Co se týče těhotných a kojících žen, neexistují studie, které by u nich potvrzovaly nebo vyvracely pozitivní účinky chlorofylu. V tomto případě se poraďte s lékařem (nebo naslouchejte své intuici).

Alergie na chlorofyl nejsou známé, ale pozor, alergická reakce se může dostavit při konzumaci určitých druhů potravin s obsahem chlorofylu, např. zelených řas, petržele, rukoly, zeleného salátu atd. Hlavně u atopiků je důležité provést vždy test tolerance dané potraviny a pomocí malé dávky zkusit, jestli nevyvolá reakci anebo zhoršení ekzému. Není dobré spoléhat na to, že když je něco označeno jako superpotravina, nemůže to ekzém dítěte dráždit (a to především v raném věku).

Chlorofyl je rozpustný v tucích, proto by se ke zdravému stravování mělo přistupovat komplexně, strava by měla být pestrá a s minimem průmyslově zpracovaných potravin.

Existují i recepty pro domácí výrobu chlorofylu – extrakcí ze zelených rostlin, jako např. petrželka. Jedná se již spíše o molekulární gastronomii než o zdravotní benefity. Moje přesvědčení je (a některých amerických lékařů :D), že nejvhodnější je konzumovat chlorofyl v přirozené formě, v zelenině a rostlinách, v naší přirozené potravě. Tak, jak jsme byli zvyklí v dobách dávno minulých…

Závěr a postřehy

Z mého subjektivního pohledu to vnímám tak, že příroda je mocná čarodějka a ty nejefektivnější prostředky máme často na dosah ruky.

Mě si toto zázračné barvivo složením podobné lidskému hemoglobinu našlo v podobě zelených smoothies. Všechno, co k výrobě zeleného smoothie potřebuji, najdu venku kolem domu.

Jak se blíží zimní období, více přemýšlím o tom, že postupně zmapuji na trhu dostupné zelené prostředky (např. tekutý chlorofyl, zelené superpotraviny) a napíšu vám o tom. Domácí výroba zeleného smoothie je však taková „intuitivní alchymie“, proces, pomocí kterého v sobě nacházíte „vnitřní šamanku“, a to je mi sympatičtější, než nasypat do vody zelený prášek a zamíchat. Ale všechno má své plusy i mínusy :).

"Pokud přemýšlíte, jak začít s přísunem zelených potravin v čase eliminační diety, chcete jít na to pozvolna a nechce se vám utrácet nemalé sumy za speciální přípravky, vřele doporučuji zelené smoothies - nápoje z mixované zelené zeleniny, (ne)obyčejných bylin a ovoce. 

Domácí výroba zeleného smoothie je taková „intuitivní alchymie“, proces, pomocí kterého v sobě nacházíte „vnitřní šamanku“.

Můžu s čistým svědomím konstatovat, že každodenní konzumace zeleného smoothie již přes malé dávky mateřského mléka (ráno a večer) pomohla téměř úplně eliminovat poslední zbytky ekzému na synových nožkách."

Prozatím můžu s čistým svědomím konstatovat, že každodenní konzumace zeleného smoothie již přes malé dávky mateřského mléka (ráno a večer) pomohla téměř úplně eliminovat poslední zbytky ekzému na Mikiho nožkách. Teď jsme ve fázi, kdy začíná se mnou pít zelené smoothies i Miki samotný. Tak uvidíme :).

Pokud chcete vědět z první ruky, jak se to s naším ekzémem vyvíjí a co třeba si ve smoothies mixujeme, sledujte můj Instagram anebo FB fanpage Netopte se v atopii. Dozvíte se tam i mnoho jiných informací a tipů kolem atopického ekzému, které vám můžou být přinosem. Budu se těšit :)!

Reference:
https://www.healthline.com/health/liquid-chlorophyll-benefits-risks#risks.
https://cookalmostanything.blogspot.com/2007/05/making-chlorophyll.html.
Zeligman I. Topical Chlorophyll Therapy in the Dermatoses*. Journal of Investigative Dermatology 1949, 13 (3), 111-113.
Antiga E, Gil TY, Kang YM et al. Anti-Atopic Dermatitis Effect of Seaweed Fulvescens Extract via Inhibiting the STAT1 Pathway. Mediators of Inflammation 2019, 0962-9351, doi.org/10.1155/2019/3760934.
Song B, Lee DH, Kim B et al. Photodynamic therapy using chlorophyll-a in the treatment of acne vulgaris: A randomized, single-blind, split-face study. Journal of the American Academy of Dermatology 2014, 71, doi.org/10.1016/j.jaad.2014.05.047.
Vaňková K, Marková I, Jašprová J, et al. Chlorophyll-Mediated Changes in the Redox Status of Pancreatic Cancer Cells Are Associated with Its Anticancer Effects. Oxid Med Cell Longev. 2018;2018:4069167. Published 2018 Jul 2. doi:10.1155/2018/4069167.
Wang E, Wink M. Chlorophyll enhances oxidative stress tolerance in Caenorhabditis elegans and extends its lifespan. PeerJ. 2016;4:e1879. Published 2016 Apr 7. doi:10.7717/peerj.1879.
de Vogel J, Jonker-Termont DS, Katan MB, van der Meer R. Natural chlorophyll but not chlorophyllin prevents heme-induced cytotoxic and hyperproliferative effects in rat colon. J Nutr. 2005 Aug;135(8):1995-2000. doi: 10.1093/jn/135.8.1995. PMID: 16046728.
Simonich MT, McQuistan T, Jubert C, et al. Low-dose dietary chlorophyll inhibits multi-organ carcinogenesis in the rainbow trout. Food Chem Toxicol. 2008;46(3):1014-1024. doi:10.1016/j.fct.2007.10.034.
Zheng H, You Y, Hua M et al. Chlorophyllin Modulates Gut Microbiota and Inhibits Intestinal Inflammation to Ameliorate Hepatic Fibrosis in Mice. Front. Physiol. 2018, 9:1671, doi: 10.3389/fphys.2018.01671.
Li Y, Cui Y, Hu X, Liao X, Zhang Y. Chlorophyll Supplementation in Early Life Prevents Diet-Induced Obesity and Modulates Gut Microbiota in Mice. Mol Nutr Food Res. 2019 Nov;63(21):e1801219. doi: 10.1002/mnfr.201801219. Epub 2019 Aug 5. PMID: 31338957.
Kang H, Lee CH, Kim JR, et al. Chlorella vulgaris Attenuates Dermatophagoides Farinae-Induced Atopic Dermatitis-Like Symptoms in NC/Nga Mice. Int J Mol Sci. 2015;16(9):21021-21034. Published 2015 Sep 2. doi:10.3390/ijms160921021.
Tiberg E, Dreborg S, Björkstén B. Allergy to green algae (Chlorella) among children. 1995, 96 (2):257-259, DOI:https://doi.org/10.1016/S0091-6749(95)70016-1.

Máma malého atopika Mikoláše. Věří, že na každého čeká cesta ke zdraví. Podporuje maminky dětí s atopickým ekzémem, aby dokázaly být opět v pohodě, porozhlédnout se a najít tu svoji cestu.

Lujza je autorkou knihy Můj atopický deníček, která pomáhá maminkám efektivně si vést deník o atopii jejich dítěte a dostat tak ekzém pod kontrolu.

Pravidelnou podporu, inspiraci, novinky a tipy sledujte na FB Fan Page Netopte se v atopii a na Instagramu. Osobní přístup najdete v pohodlí a soukromí FB skupiny Atopický ekzém - Netopte se v atopii. Recepty nejen pro malé atopiky můžete mít vždy po ruce v podobě "online FB kuchařky" Vaříme malým atopikům.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.